A biztosítók egészséges ügyfeleket akarnak, az ügyfelek olcsóbb terméket és feltehetően örülnek az okosórának is. Az egészségbiztosító egy ügyes húzással összekapcsolta az igényeket.
Ha az emberek sportolnak, egészségesebbek lesznek, az okosóra pedig monitorozza ebbéli aktivitásukat. A biztosítónak tehát megéri, ha okosórát ad szinte ajándékba. Egyrészt trendi, másrészt hasznos és nem utolsósorban értékes ajándék. Ezt ismerte fel több biztosító, köztük az Aetna Biztosító is, a kanadai központú John Hancock pénzügyi csoport tagja, amelyik az Apple-vel közösen igen kedvező, 25 dolláros áron (kb. 7200 Ft) adja az Apple Watch 2-őt.
Van persze feltétel is: használni kell, méghozzá sportolásra. Az Aetna "Vitalitás" programjában részt vevőknek vállalniuk kell, hogy a 24 hónapos etapot megfelelő mozgásmennyiséggel teljesítik, ellenkező esetben ki kell fizetni az óra árát. Egészen pontosan, amelyik hónapban nem teljesül a cél, akkor ki kell fizetni a havi díjat. Tehát nem elég valamennyit mozogni, hanem egy edzéstervet kell betartani. Ha eleget futnak, úsznak, stb., akkor marad az okosóra és feltehetően a megváltozott életmód is, ami végső soron a célja ennek a vállalkozásnak. Egészségesebb ügyfeleknek ritkábban kell ugye egészségbiztosítási kárt kifizetni.
Jól esne ilyen kezdeményezés itthon is?
Egy ismerősnek említettem az Aetna kezdeményezését, csípőből lőtte vissza, hogy ő bizony rátenné az órát a kutyára vagy a gyerekre edzés közben.
Valószínűleg ezért kockázatosabb Mo-on indítani ilyen programokat. Vagy legalábbis sokkal több kreativitás kell hozzá a marketingesek részéről.
Volt már hasonló...
Mindenesetre méltányolandó az ilyen törekvés a biztosítók részéről. Nemrég a Generali vásárolta meg a MyDrive startup-ot, amelyik különféle technikai eszközök adatait gyűjtve össze (okostelefon, GPS, az autó beépített elektronikai eszközei) elemzi ki a vezetési szokásainkat, és ezáltal pontosabban meg tudja állapítani a biztosító számára annyira fontos kockázati szintet. Egyelőre még nem vezették be, de valószínűleg be fog segíteni az árképzésbe. Nemrég lehetett olvasni arról is, hogy az Admiral Insurance amerikai biztosító Firstcarquote nevű szolgáltatása a Facebook aktivitásunk alapján állapítja meg a kockázati szintünket. Ez utóbbinak a scriptjét végül a Facebook kitiltotta az oldalról, így már csak kérdőívekkel kérdezgetik az ügyfeleiket, de nem lepődnék meg, ha valamilyen formában visszatérne az ötlet a közösségi médiába.
Mindettől függetlenül az innovációs aktivitás biztató, mert mit is csinál egy biztosító? Kockázatközösséget szervez: azonos vagy hasonló kockázatú emberek közösségének a kockázatait porlasztja el. És minél jobban tudja meghatározni az egyes ügyfeleinél a kockázat mértékét, annál korrektebb árat tud adni. Egyértelmű, hogy aki óvatosabb sofőr, az ne fizessen magasabb díjat azért, mert a kockázatközösségben vannak szlalomkirály dúvadak is. Ahogyan az egészségesebb ügyfél is olcsóbb díjat érdemel, és persze egy Iwatch 2-őt.
Majd elfelejtettem...