Tippek gyermeked tudatos pénzügyi neveléséhez
Avagy hogyan legyen belőle pénzügyileg tudatos felnőtt...
Iskolakezdéskor miről is írhatnék, mint a gyermekekről. Na nem arról, hogy hol mennyibe kerül az iskolatáska, vagy a dugót hogy tudod kikerülni, hanem sokkal nagyobb léptékű dolgokról. Csak annyi lenne a dolgunk szülőként, hogy életben tartsuk a gyereket? Etesssük, iskolába járassuk, játszunk vele, és a többi? Szent-Györgyi Albert szerit a nevelés az emberiség egyik legfontosabb tevékenysége. Az oldal témájához igazodva a pénzügyi tudatosságra nevelésről lesz most szó.
Említettem már korábban, mennyire fontos gyermekeink tudatos pénzügyi nevelése, a jó példa mutatása, most az Investopedia cikke alapján a pénzügyi biztonságra neveléshez adok néhány szempontot.
Miről is van szó? Miközben igyekszünk jó iskolába járatni, különórákra, foglalkozásokra beíratni, - a hardcore szülők minden napra találnak elfoglaltságot – szóval mindent megteszünk, minden klappol, a gyerek közben ahhoz szokik, hogy mindene megvan úgy magától. Mert a szülők megveszik, megoldják. És ez így is van jól, teljesen felesleges terhelni egy gyermeket a pénzkereset nyűgjeivel. DE…
Bizonyos pénzügyi alapelvek elsajátításához sosincs túl korán. A szerző emlékeztet, hogy régen sokan hallottuk felmenőinktől, hogy a pénz nem a fán terem, ma talán azt mondanánk, hogy nem az ATM nyomtatja. De mindegy is a szóhasználat, egy gyerek könnyen megérti, hogy a pénz nem áll korlátlanul rendelkezésre, sem kártyán, sem cash-ben.
Óvodás kor - a kezdetek
Már az ovibaan, igen, az óvodában el lehet kezdeni egyszerűbb dolgokkal, mint pl. a pénzt nemcsak költeni lehet, hanem megtakarítani, sőt megosztani másokkal, adni másoknak abból, amink van. Mert az emberek sokkal fontosabbak, mint a tárgyak (még a hellokitty-s vagy pókemberes menő napszemcsinél is fontosbbak ám!) vagy maga a pénz. Nem baj, ha rájön 5-6 évesen, hogyha elfogy a pénz, akkor nincs többé miből költeni, nem árt tehát félretenni. És az sem haszontalan, ha megtanul segíteni másokon, akiknek kevesebbjük van, mint neki.
A megtakarításnak szokássá kell válnia és pont. Tudom, hogy a magyaroknak a hiteltörlesztés a szokásuk, de jobb, ha gyermekként a megtakarításhoz szokik hozzá. Így később nagyobb dolgokat is meg tud vásárolni saját pénzből. Kezdd kicsiben, hidd el, a sikerélmény motiválni fogja! Hogy honnan lesz pénze az elején? Ha adsz egy kis aprót, visszajárót neki, az is elég. Ha legközelebb vásároltatni akar valamit, elmondod, hogy a saját pénzéből kell megvennie, ha nincs elég, akkor gyűjtenie kell hozzá. Így az ideiglenes lemondást is megtanulja, és annál nagyobb lesz a sikerélmény, amikor összejön a szükséges összeg. Gondolj csak az első bringádra vagy focilabdádra, amit a saját megtakarított pénzedből vettél meg! Ugye még most is mekkora élmény?
Az általános iskolában szintet lehet lépni
El lehet kezdeni a rendszeres zsebpénz bevezetését, és a kulcsszó itt is az, hogy rendszeres. Ez tőled is fegyelmet követel meg. Így megtanulja beosztani a pénzt a következő „fizetésig”. Extra házimunkáért kaphat „prémiumot”, így jobban megérti a pénz értékét. Nyilván fontos a következetesség, és az is, hogy ne a gyerek szabja meg az extra munkát és annak az árát, hiszen ez a való életben sem így lesz.
Egy idő után le lehet vele ülni, tervezgetni, hogy mire szeretne gyűjteni, mennyi időre van szüksége, mekkora összeget szeretne összegyűjteni, és mennyiben tudsz te hozzájárulni ehhez. Pl. nagyon szeretne egy olyan cipőt, amit az osztálytársán is látott, de momentán nincs rá szüksége. Ha ezt csak másfél év után tudná összerakni egyedül, akkor ez nyilván nem motiválja, mert addigra már nem is fogja érdekelni. Ilyenkor beszállhatsz te is vagy előre megállapodtok egy alkuban, amiben ő lemond valamiről (pl. előre vállal házimunkát), te pedig előre fizetsz extra pénzt. Fontos, hogy minden döntésének érezze a súlyát és ne vidd túlzásba az előrehozott zsebpénzt, mert ezzel a hitelezési szokást építed fel benne.
És még egy dolog: segíts neki, hogy megtanulja: ne vegyen meg mindent első látásra. Lehet, hogy igazából nincs is rá szüksége vagy lehet, hogy máshol sokkal olcsóbban megkaphatná. Tehát óvd meg az impulzusvásárlástól.
Középiskolai évek
Itt már komplexebben lehet gondolkodni a pénzről. Készíthettek költségvetést (ne nevess, tényleg használ!), a lényeg, hogy legyen tisztában, milyen kiadásokra kell felkészülnie rövidebb és hosszabb távon. Mennyi az iskolai büfé, menyi egy hétvégi buli, mennyit szeretne magára költeni, milyen nagyobb kiadási tervei vannak, ezeket mikor és hogyan valósítaná meg… Ilyenkor lehet rögzíteni a már megtanultakat és növelni a pénzügyi felelősséget. És ezzel megelőzöd azt, hogy egyetemi éveit egy hitelkártya megszerzésével kezdje és már élete legelején eladósítsa magát.
A legjobb, amit pénzügyi téren útravalóul adhatsz, hogy korán kezdjen nagyobb tervekbe. Az első, figyelsz, az ELSŐ fizetéséből tegyen félre a nyugdíjára.
A leghatékonyabb módszer: a példa
Bármit mondhatsz, beszélgethetsz vele, könyvet adhatsz, lelkére beszélhetsz, de ha nem azt látja tőled, ami mellett érvelsz, akkor nem ér semmit az egész. Ha Te magad nem teszel félre a nyugdíjadra, ha nem tettél félre az ő taníttatására, ha egyik adósságból a másikba bukdácsolsz, akkor nem leszel hiteles. És a gyerek figyel, hihetelen jó radarjaik vannak és szivacsként szívják magukba, amit a szülőktől látnak. Gondoltad volna, mikor gyermeket vállaltál, hogy ekkora felelősség? 🙂
Hogyan indulj el?
Miként priorizálj, milyen szolgáltatót válassz? Ebben tudok én is segíteni, teljesen díjmentesen.